2010. március 12., péntek

Ékszerorchidea!

Megleptem magam egy ékszerorchideával. Már régóta szemeztem vele, és most eljött az idő és megvettem. Írok egy kis tudnivalót erről az orchidea tipusról.


Ezt a különleges talajlakó orchideát elsősorban vörös erekkel díszített sötétzöld leveléért termesztik. A fonákjukon bíborszínű levelek tömött kis csoportokban nőnek a kb. 15 cm-es szárakon. Az ékszerorchidea másik voznereje, hogy egész ősszel és télen folyamatosan virágzik. Az akár 30 cm hosszúságúra növő virágszárak végén apró, a közepükön sárga, illatos fehér virágok fürtökben nyílnak.

Hőmérséklet
A növény csak mérsékelt melegben érzi jól magát. Éjjelre 16-18 °C-os hőmérsékletet, nappalra 21-27 °C közötti meleget biztosítsunk számára. Ha zárt környezetben, pl. üvegházban tartjuk, ahol a hőmérséklet a szobahőmérsékletnél jóval magasabb, biztosítsunk a növény számára rendszeres szellőztetést anélkül, hogy huzatnak tennénk ki.

Napfény
Mivel az ékszerorchidea természetes élőhelyén az erdei aljnövényzethez tartozik, kevés fénnyel is beéri, sőt kifejezetten kedveli a rossz fényviszonyokat. Egy északra néző ablakban már kellő mennyiségű fény éri.

Vízigény
Túl sötét helyiségben tartva kiegészítésként szüksége lehet megfelelő hullámhosszú mesterséges fényre is. A növekedési időszakban tartsuk a talaját egyenletesen nyirkosan, vigyázzunk, nehogy túlöntözzük. Ha a gyökerei vízben állnak, a növény gyorsan elpusztul. Amikor a virágzás véget ért, csökkentsük az öntözővíz mennyiségét, ilyenkor hagyjuk a talajt kiszáradni.

Páratartalom
Az ékszerorchideának magas páratartalmú levegőre van szüksége, ezt floráriumban tudjuk elérni.

Tápoldat
Amíg növekszik, havonta öntözzük fele töménységű szobanövény-tápoldattal.

                                      


Nemsokára virágozni is fog, majd hozok akkor is róla képeket.

4 megjegyzés:

  1. Szia!
    Miután elvirágzik mi a teendő a hosszú szárral?Én nem mertem visszavágni,mert a legvégén apró kis zöld levelecskéket hozott!
    Köszönöm és várom válaszod!
    Anita

    VálaszTörlés
  2. Szia.
    Nekem is van ékszerorchideám és elvirágzott.Azt szeretném kérdezni h most mit tegyek vele? Az elszáradt virágokat le kell szedni,v a szárát le kell vágni?
    köszönöm válaszod

    VálaszTörlés
  3. Szia!
    Sajnos nem tudok sokat az ékszerorchideáról, az enyém el is pusztult. Valószínű túl locsoltam. :(
    De ti hátha szerencsésebbek lesztek... :)

    Szilvi

    VálaszTörlés
  4. Sziasztok!
    Nekem is van egy egészen szép példány belőle. Utánajártam én is a gondozásának. Szakértők szerint az elvirágzást követően tőből le lehet vágni a virágszárat. Átültetni akkor kell, ha már az új tövek annyira sokan vannak, hogy nem képesek a cserépben gyökeret hozni. Ültető közege az orchideaföld, ez megfelelő savanyú talajt biztosít neki. Javaslom, hogy ne öntözzétek gyakran, inkább egy kis kézi permetezővel fújjátok meg naponta a földjét, így mindig nedves marad. Az alátétbe, vagy kaspóba tegyetek kavicsot, így nem áll az öntözővízben, ami kifolyt alóla. Remélem segítettem! Üdvözlettel egy megrögzött növénybarát: Kata

    VálaszTörlés